مجموعه Halo قرار است به زودي و پس از غيبتي ۶ ساله با بازي Halo Infinite بازگردد و باري ديگر بازيكنان را با ماجراهاي اسپارتان ۱۱۷ افسانهاي، همراه كند. در اين بازي مستر چيف مانند هميشه جزو آخرين اميدهاي نسل بشر به ادامه بقا، محسوب ميشود.
بازي Halo Infinite كه مدت زمان زيادي تا عرضه آن باقي نمانده، شايد مهمترين بازي تاريخ ايكس باكس به شمار ميرود. اثري كه نه تنها بايد مجموعه افسانهاي هيلو را به اوج باز گرداند، بلكه به عنوان بزرگترين انحصاري كنسولهاي نسل نهمي مايكروسافت تا اين لحظه هم شناخته ميشود. استوديو 343 Industries كه در ۱۰ سال اخير در مقام سازنده نسخههاي مختلف مجموعه هيلو فعاليت ميكند، وظيفه ساخت اين بازي را برعهده دارد؛ اثري كه بزرگترين پروژه آنها هم به شمار ميرود.
اما چرا بايد اين انبوه انتظارات پشت اين بازي جريان داشته باشد؟ پاسخ به شدت ساده است. مستر چيف، شخصيت اصلي مجموعه، از زمان ورود به دنياي بازيهاي ويديويي از سال ۲۰۰۱ و به وجود آوردن انقلاب در بازيهاي شوتر اول شخص كنسولي، حكم مشهورترين نماد ايكس باكس را يدك ميكشد. بنابراين همه طرفداران انتظار دارند كه اسپارتان ۱۱۷ پس از افتي نسبي، به اوج خود بازگردد و دوباره نام هيلو را به يكي از مهمترين سوژههاي صنعت تبديل كند. اما چرا از عبارت «افت نسبي» كرديم؟ اگر از سالهاي گذشته مجموعه Halo را دنبال كرده باشيد، ميدانيد كه استوديو Bungie پس از عرضه بازي فوقالعاده Halo: Reach در سال ۲۰۱۰، از جمع استوديوهاي ايكس باكس جدا شد و تصميم گرفت كه به صورت مستقل به فعاليت بپردازد. از تاريخ مذكور به بعد، استوديو 343 Industries ساخت فرنچايز را برعهده گرفت و با اينكه بازيهاي لايق احترامي ساخت، هيچ وقت نتوانست در حد سهگانه ابتدايي و كلاسيك هيلو ظاهر شود. اما حالا اين استوديو تجربه خوبي از يك دهه بازيسازي كسب كرده و قصد دارد با هيلو اينفينيت اهداف جاهطلبانه خود را دنبال كنيد. به گفته استوديو 343 Industries، بازي Halo Infinite حكم بزرگترين و جاهطلبانهترين نسخه مجموعه را دارد و به عنوان يك Soft Reboot، ميخواهد با پايبندي به ريشهها پيشرفت بزرگ حاصل كند.

داستان بازي Halo Infinite
دو بازي Halo 4 و Halo 5: Guardians با اينكه داستانهاي قابل قبولي داشتند، اما به هيچ وجه قدرت حمل روايات حماسي مجموعه Halo را به خود نميديدند. شايد اصرار بيش از حد استوديو 343 Industries روي به وجود آوردن پيچشهاي داستاني و سينمايي كردن روايت، باعث شد كه دو بازي مذكور نتوانند آن طور كه بايد طرفداران مجموعه را راضي كنند. اما بازي Halo Infinite با توجه به اطلاعات منتشر شده روند متفاوتي را روبروي خود ميبيند. داستان اين بازي جلوه شخصيتمحورتري داشته و مستر چيف را قابل لمستر از هميشه به نمايش ميكشد. اسپارتان ۱۱۷ اين دفعه علاوه بر دغدغههاي مربوط به نجات دنيا از دست بيگانهها، يك هدف شخصي دارد. او كورتانا (Cortana) را گم كرده و حالا ميخواهد هوش مصنوعي معروف سري هيلو را پيدا كند. البته مستر چيف بدون پشتيباني نمانده و يك هوش مصنوعي جديد به نام Weapon، او را در اين ماجرايي همراه ميكند.
اما بايد بدانيد كه داستان هيلو اينفينت در حلقه ۰۷ جريان دارد كه با نام Zeta هم شناخته ميشود. وقايع اين بازي سه سال پس از داستان بازي Halo 5: Guardians قرار ميگيرد؛ جايي كه سازمان UNSC (سازماني كه امور باقي مانده نسل انسانها را اداره ميكند) شكست سنگيني را در مقابل نيروهاي Banished متحمل شده است. گروه Banished كه از نيروهاي Brute سابق Covenant تشكيل ميشود، كنترل حلقه Zeta را به دست گرفته و قصد دارد از آن در جهت اهداف خود بهره ببرد.
شخصيتها
همانطور كه مشخص است، مستر چيف در رأس هرم شخصيتهاي بازي Halo Infinite قرار ميگيرد. بازيكنان كنترل اين شخصيت را در طي بازي به دست ميگيرند و بايد با استفاده از قدرتهاي او بخش داستاني را به پايان برسانند. بعد از اسپارتان ۱۱۷، ميتوانيم كورتانا را به عنوان مهمترين كاراكتر معرفي كنيد. اين هوش مصنوعي (AI) نام آشنا با اينكه سرنوشت نامشخصي در هيلو اينفينيت دارد، اما باعث به وجود آمدن يكي از اهداف داستاني شده است. در واقع يكي از اهداف مستر چيف پيدا كردن كورتانا خواهد بود كه از نسخه اول با يكديگر همراه شدهاند. نفر بعد كه بايد به او اشاره كنيم، خلباني است كه از هويت اصلي و نام او آگاهي نداريم. جالب است بدانيد كه صداپيشگي اين شخصيت را نيكولاس روي (Nicholas Roye) برعهده دارد؛ بازيگري كه او را بيشتر به خاطر صحبت كردن جاي شخصيت Octane در بازي Apex Legends ميشناسيم. اين خلبان كه ظاهرا در داستان به مستر چيف كمك ميكند، ميتواند باعث پررنگتر شدن احساسات انساني در اينفينيت شود.
بعد از اين خلبان بايد به يك هوش مصنوعي ديگر اشاره كنيم كه ظاهرا بايد نقش جايگزين كورتانا را تا زمان پيدا شدن، بازي كند. اين هوش مصنوعي كه Weapon نام دارد، كم و بيش شبيه كورتانا است؛ اما ميتوانيم در نگاه اول تفاوتهاي اين دو را مشاهده كنيم. Weapon رفتار بچهگانهتري دارد كه درست در روبروي رفتارهاي نظامي و تا حدودي خشك Cortana قرار ميگيرد. در اين نقطه به اشاروم (Escharum) ميرسيم كه قرار است آنتاگونيست اصلي بازي Halo Infinite باشد. اشاروم كه جزو نژاد Bruteها قرار ميگيرد، وظيفه رهبري Banishedها را در هيلو Zeta برعهده دارد. اشاروم در واقع همان شخصيتي است كه در تريلر گيمپلي اول بازي به خاطر طراحي ضعيف، حسابي مورد انتقاد و تمسخر طرفداران قرار گرفت. اما سازندگان بازي در استوديو 343 Industries طراحي او را تغيير دادهاند و حالا با آنتاگونيستي روبرو هستيم كه ظاهر جدي و جذابتري دارد.

ساختار
استوديو 343 Industries از زمان معرفي بازي Halo Infinite همواره روي يكي از شعارهاي خود پافشاري كرده است. به گفته آنها هيلو اينفينيت بزرگترين نسخه مجموعه خواهد بود و اين موضوع در مورد تمام جزئيات و مقياسها صدق ميكند. اين بازي حالتي نيمه جهان باز (Semi Open-World) دارد و به بازيكن اجازه ميدهد كه در محيطهاي بزرگ گشت و گذار كند. موردي كه در تمامي نسخههاي اصلي مجموعه وجود داشته است؛ اما حالا شاهد پررنگتر شدن آن خواهيم بود. البته قرار نيست با يك اثر جهان باز كامل هم روبرو باشيم. هيلو اينفينيت شما را در خط اصلي داستان جلو ميبرد و در برخي مواقع محيطهاي بازي را در دسترس قرار ميدهد. شما ميتوانيد در اين محيطهاي باز به گشت و گذار بپردازيد، Collectibleها را جمع كنيد و درگير فعاليتهاي فردي شويد.
ماموريتهاي فرعي
اگر از طرفداران قديمي مجموعه Halo باشيد، ميدانيد كه نميتوان انتظار زيادي از ماموريتهاي فرعي داشت. بازي Halo Infinite قرار نيست انقلابي در زمينه ماموريتهاي فرعي به وجود آورد و دوباره شاهد همان موارد تكراري خواهيم بود كه با يك سري نوآوريهاي جديد تركيب شده است. البته كه نميشود از اين موضوع ناراحت بود، چرا كه هيچ وقت نبايد به تركيب برنده دست زد. ماموريتهاي فرعي يا Side Missionهاي هيلو اينفينيت شامل مواردي مانند آزاد كردن سربازهاي UNSC، پاكسازي پايگاه دشمن و كشتن دشمنان قدرتمند ميشود. به طور كلي نبايد زياد نگران اين مسئله باشيد و از گانپلي جذاب بازي در همهي لحظات لذت ببريد.

عناصر گيمپلي پويا
مجموعه هيلو داراي يك فرمول كلي و به شدت جذاب است كه در هر بازي جديد، آن را گسترش ميدهد. بازي Halo Infinite هم در اين ميان استثنا نيست؛ اما نبايد از ويژگيهاي جديد چشمپوشي كرد. با توجه به اطلاعاتي كه استوديو 343 Industries به آن اشاره كرده، اين بازي شامل آب و هوا و الگوهاي جوي پويايي خواهد بود كه با گذر زمان تغيير ميكنند. همچنين جالب است بدانيد كه اسلحهها و تجهيزات شما باعث تكامل دشمنان ميشوند، به گونهاي كه اگر اسلحههاي قدرتمندتري همراه داشته باشيد، دشمنان هم از تجهيزات بهتري استفاده خواهند كرد. همين موضوع باعث بالا رفتن ارزش تكرار و به وجود آمدن تنوع خواهد شد.
Spartan Coreها و آيتمهاي جمعي كردني
مشخصا هنگامي كه يك بازي گيمرها را در محيطهاي باز قرار ميدهد، بايد محتوياتي متعددي را هم در نظر بگيرد. Spartan Coreها جزو همين محتويات هستند كه با الهام گيري از آثار نقشآفريني به بازي Halo Infinite اضافه شدهاند. شما ميتوانيد با گشتن در محيط و پيدا كردن اين آيتمها، تجهيزات مختلف مستر چيف را ارتقا دهيد. مستر چيف از وسايل و تجهيزات مختلفي مانند Grappleshot و Shield Core استفاده ميكند كه با استفاده از Spartan Coreها ميتوانيد آنها را Upgrade كنيد. آيتمهاي جمع كردني يا Collectibleها هم كه جزو ثابتي از مجموعه هستند، در هيلو اينفينيت هم باز خواهند گشت. در نقاط مختلف هيلو Zeta آيتمهاي جمع كردني مختلفي وجود دارد كه ميتوانيد براي آزاد كردن اچيومنتها هم كه شده به سمت آنها برويد. Skullها هم مانند هميشه حاضر هستند و در نقاط مختلف نقشه مخفي شدهاند. در حال حاضر جزئيات ديگري از ساير Collectibleهاي بازي وجود ندارد و بايد تا عرضه رسمي صبر كنيم.

وسايل نقليه و FOBها
اگر بخواهيم به عناصر نمادين مجموعه هيلو بپردازيم، نام وسايل نقليه را بايد در اولويتهاي اول به كار ببريم. مخصوصا از آنجايي كه نسخه جديد محيطهاي بزرگتري دارد، اين وسايل نقليه هستند كه به شما در جا به جايي ميان نقاط مختلف نقشه كمك ميكنند. Vehicleهاي معروف مجموعه مانند Warthog و Banshee وجود دارند و شايد شاهد موارد جديدي هم باشيم. اما نكته جالبي كه در بازي Halo Infinite اضافه شده، امكان احضار يا Summon كردن وسايل نقليه است. شما ميتوانيد در نقاط مشخص شدهاي از نقشه، بدون هيچ دردسري وسايل نقليه مختلف را احضار كنيد و پس از چند ثانيه سوار آنها شويد. اما منظور از نقاط مشخص شده چيست؟ در اين لحظه بايد FOBها يا Forward Operation Bases را به شما معرفي كنيم. اين FOBها پايگاههايي هستند كه توسط دشمنان تسخير شدهاند و شما بايد با پاكسازي آنها، FOBها را به سلطه خود درآوريد. هنگامي كه اين كار را انجام داديد، سر و كله اعضاي UNSC هم پيدا ميشود تا به شما در طي نبردها كمك كنند. پس از تسخير FOBها ميتوانيد در محدوده آنها اسلحههاي خود را شخصيسازي كرده و از آنها به عنوان Fast Travel Point استفاده كنيد. اما شايد مهمترين ويژگي اين پايگاهها، امكان احضار كردن وسايل نقليه باشد.
دشمنان در بازي Halo Infinite
تنوع و جذابيت دشمنان هميشه يكي از نقاط قوت مجموعه هيلو بوده است. وجود دشمناني كه هر كدام قدرتها و رفتار منحصر به فرد خود را دارند، در ميان نبردهاي شلوغ هميشه باعث جذابيت مبارزات ميشود. تنوع دشمنان در بازيهاي جديد يك نكته بسيار مهم به شمار ميرود و ظاهرا هيلو اينفينيت در اين زمينه راه درستي را در پيش گرفته است. در حالي كه در طي تجربه خود با دشمنان آشنا و قديمي مانند Bruteها، Eliteها، Gruntها و… روبرو ميشويد، ميتوانيد انتظار چهرههاي جديدي را هم داشته باشيد. براي مثال دستهاي جديدي از دشمنان كه Skimmer نام دارند، راه خود را به نسخه جديد مجموعه باز كردهاند. اين Skimmerها موجودات كوچكي هستند كه پرواز ميكنند و از اين راه به شما صدمه ميزنند. در همين حال، باسها و ميني باسها هم قرار است نقش مهمي در بازي Halo Infinite اجرا كنند. شما در طي روند گيمپلي در برهههاي مختلف مانند تسخير پايگاههاي دشمن، با اين باسها روبرو خواهيد شد. همچنين با توجه به ويديوهاي منتشر شده از گيمپلي، خط سلامتي برخي از دشمنان در بالاي سر آنها به نمايش در ميآيد كه ويژگي جديدي به شمار ميرود.

بتل پس (Battle Pass)
درست مانند هر اثر آنلاين و چندنفره ديگري، بازي Halo Infinite هم داراي يك سيستم Battle Pass ميشود كه البته ويژگيهاي قابل توجهي دارد. يكي از مهمترين اين ويژگيها، عدم از دسترس خارج شدن اين بتل پسها در زمان شروع فصلهاي جديد است. براي مثال اگر شما بتل پس فصل اول را خريداري كرديد، با شروع فصل دوم بازي همچنان ميتوانيد چالشهاي آن را انجام داده و بدون نگراني پاداشهاي آن را به دست آوريد. در همين حال، روند پيشرفت Battle Pass اين بازي مانند روند مرسومي كه در ساير آثار امروزي مشاهده ميكنيم، نخواهد بود. در واقع شما پس از تكميل هر بازي چندنفره XP به دست نميآوريد و نميتوانيد اين گونه سطح يا Level خود را افزايش دهيد. به جاي اين كار، بايد چالشهاي روزانهاي كه در دسترس شما قرار ميگيرند را انجام دهيد و با استفاده از XP به دست آمده از آنها، به سطوح جديد بتل پس دست پيدا كنيد.
فصلها
بازي Halo Infinite تقريبا يك بازي Live Service به شمار ميرود و قرار است با شروع هر فصل جديد، محتويات مختلفي را در دسترس بازيكنان قرار دهد. اما اين روند چگونه به واقعيت ميپيوندد؟ جالب است بدانيد كه هيلو اينفينيت هر سه ماه يك دفعه ميزبان فصل جديدي خواهد شد. با شروع هر فصل جديد، محتويات تازهاي هم راه خود را به بازي پيدا ميكنند. از جمله اين محتويات ميتوانيم به Battle Pass، نقشهها و حالتهاي جديد اشاره كنيم كه در حال حاضر اطلاعات زيادي در مورد آنها وجود ندارد. البته سازندگان بازي در استوديو 343 Industries قول يك روايت داستاني در بخش چندنفره بازي را دادهاند كه با عرضه هر فصل جديد ادامه پيدا ميكند. به همين ترتيب، قرار است در چند سال آينده و به مرور، شاهد يك داستان جذاب و منسجم از بخش Multiplayer هيلو اينفينيت باشيم.

ويژگيهاي نسخه PC
پلتفرم PC در چند سال اخير به قسمت مهمي از اكوسيستم هيلو تبديل شده و اين روند با بازي Halo Infinite مستحكمتر هم خواهد شد. كاربران اين پلتفرم ميتوانند منتظر يك سري تنظيمات و ابزارهاي مختلف باشند تا بتوانند تجربه خود از بازي را شخصيسازي كنند. همان طور كه مشخص است، كاربران رايانههاي شخصي كنترل بيشتري روي تنظيمات گرافيكي دارند و بايد با توجه به سختافزار و سليقه خود، خروجي نهايي بازي از لحاظ رزولوشن و نرخ فريم را مشخص كنند. اين بازي از صفحههاي عريض (Ultrawide Screen) پشتيباني خواهد كرد و شامل ويژگيهايي مانند V-Sync، FoV، Screen Shake و Texture Filtering براي رايانههاي شخصي ميشود.
ري تريسينگ (Ray-Tracing)
يكي از مواردي كه ممكن است طرفداران بازي Halo Infinite را از لحاظ فني نااميد كند، عدم وجود فناوري ري تريسينگ است. استوديو 343 Industries تاييد كرد كه در زمان عرضه بازي خبري از اين فناوري نخواهد بود و بازيكنان نبايد انتظار اين مورد را بكشند. البته خبر خوب اين است كه سازندگان در حال صحبت كردن با شركت AMD هستند تا بتوانند Ray Tracing را در آينده و به عنوان يك محتواي قابل دانلود در دسترس بازيكنان قرار دهند. البته اضافه شدن اين فناوري به دو كنسول ايكس باكس سري ايكس و ايكس باكس سري اس در هالهاي از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نيست كه آيا شاهد رخ دادن اين اتفاق خواهيم بود يا خير. هرچند با توجه به اهميت اين بازي براي جامعه كاربري ايكس باكس، به احتمال زياد فقدان آن در آيندهاي نزديك پر خواهد شد.

دو حالت Co-op و Forge
وجود حالت Co-op براي كمپين داستاني و بخش Forge، همواره يكي از مهمترين ويژگيهاي مجموعه Halo بوده و عدم حضور اين دو در زمان عرضه، جاي خالي بزرگي را به وجود آورده است. البته اين شرايط قرار نيست زياد ادامه يابد و استوديو 343 Industries قصد دارد دو حالت Co-op و Forge را بعدها و به عنوان محتويات جديد در دسترس بازيكنان قرار دهد. حالت Co-op با شروع فصل دوم و بخش Forge با آغاز فصل سوم بازي Halo Infinite به اين اثر اضافه خواهند شد.
حالا بايد منتظر ماند و ديد كه هيلو اينفينيت در زمان عرضه چه عملكردي را از خود به جاي خواهد گذاشت. نظر شما در اين باره چيست؟ آيا اين بازي موفق به برآورده كردن انتظارات خواهد شد؟ نظرات خود را با تيم تيلنو در ميان بگذاريد.
منبع: GamingBolt
- شنبه ۱۳ آذر ۰۰ | ۱۶:۰۸
- ۳ بازديد
- ۰ نظر